Fri tid, fanget tid

Magne Lindholms hjemmeside

2007.01.18 Fri tid, fanget tid

Klassekampen 18.01.2007

Vi fikk en gave forleden. Et helgeabonnement på en norsk avis. Riktignok mener den som regel det motsatte av Klassekampen, men den får mye skryt, og hjemme hos oss er vi liberale. Så vi var riktig glade alle sammen.

Nå var ikke heimen helt avisfri fra før. Til daglig slenger det både mainstreamaviser og nisjeaviser i stua. Alle sammen har de en tendens til å legge på seg mot helga. Og det var da problemet dukket opp.

Saken var at den nitti siders helgeutgaven, som rommer like mye stoff som en middels doktoravhandling, var umulig å innpasse i et travelt helgeskjema. Vi skulle jo ha tid til å hygge oss også, og da kom liksom tolv siders featurereportasjer i veien.

Oppmerksomhet er en av vår tids viktigste handelsvarer. Det kommer av at mediebransjen har klart å etablere oppmerksomhet som en eksakt, målbar størrelse. Den består av fritid, altså fri tid, som er fanget inn ved at vi vier den til et massemedium. Dermed er ikke lenger tiden fri. Og siden massemedier kommer igjen med regelmessige mellomrom, kan den frie tiden fanges dag etter dag, måles av markedsmålingsbyråer og selges til oppmerksomhetshungrige annonsører. Annonsørene er som kjent massemedienes viktigste kunder. I de mediene som er gratis, og de blir det stadig flere av, er annonsørene faktisk de eneste kundene. Dette har ført til at publikums rolle er snudd på hodet. I gratismediene er ikke lenger publikum kunder. Vi er redusert til råvareleverandører. Vi gir fra oss vår dyrebare, frie tid til mediet, som samler den inn og selger den videre med god fortjeneste. Journalister og talkshowverter fungerer som reklamebransjens lokkefugler.

Som alle vet er det mest fri tid i helgene, så da er alle medier ute på jakt. Den såkalte ”satsingen” på weekendstoff skyldes neppe at det norske folk bærer på et oppdemmet behov for å bli opplyst om verdens trivialiteter akkurat på lørdag. Den skyldes at det er da vi slenger rundt med mest av den verdifulle råvaren, som altså kan lokkes fra oss og forvandles til varen oppmerksomhet.

Når det er mange jegere i samme skog, blir det som regel lite vilt igjen. Det var det som skjedde hjemme hos oss. Tidsbudsjettet sprakk. Men vi lærte da én ting: Vil du beskytte din egen frihet i dagens mediesamfunn, må du i hvert fall la være å lese aviser i helgene.